Sprawozdanie Zarządu z działalności Stowarzyszeniaza rok 2013
Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Kulturalnego „Gloria” w Przeworsku za rok 2013.
Rok 2013 był siódmym pełnym rokiem działalności naszego Stowarzyszenia.
5-cio osobowy Zarząd od stycznia 2013 r. kontynuował działalność..
Zarząd zajął się w pierwszej kolejności organizacją VII Walnego Zebrania, które odbyło się w dniu 17 stycznia 2013 r. Na zebraniu tym został zatwierdzony opracowany przez wymieniony Zarząd Roczny Plan Działania Stowarzyszenia na rok 2013 oraz preliminarz finansowy na rok 2013.
W okresie sprawozdawczym Zarząd odbył 4 posiedzenia i podjął 7 uchwał o następującej wadze i treści: w sprawie ukonstytuowania się Zarządu na trzecią kadencję,
w sprawie wsparcia finansowego organizacji Jubileuszu 10 – lecia chóru „Gloria” przy Parafii p/w Chrystusa Króla w Przeworsku, w sprawie wsparcia finansowego czynności polegających na przygotowaniu lokalu użytkowego w suterenach nowobudowanego kościoła w parafii „Chrystusa Króla” w Przeworsku z przeznaczeniem na działalność Stowarzyszenia, chóru „Gloria” oraz zespołów diakonii muzycznej działających przy parafii, w sprawie Rocznego Planu Działania na rok 2014, w sprawie preliminarza finansowego Stowarzyszenia na rok 2014, w sprawie nabycia członkowstwa ( członka zwyczajnego)Stowarzyszenia, w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej środków trwałych.
Ponieważ od roku 2008 Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, również w roku 2013 organizacja miała prawo ubiegania się o przekazywanie na jej rzecz 1 % odpisu podatku od dochodów osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Stowarzyszenie mogło więc wspierać w większym stopniu różne inicjatywy lokalne zgodnie ze statutem. W nawiązaniu do tego faktu na Walnym Zebraniu Członków w styczniu 2013 r. w oparciu o opracowany przez Zarząd projekt „logo” Stowarzyszenia, Zebranie podjęło decyzję o kontynuacji rozpowszechniania ulotek do ludzi dobrej woli w celu pozyskania od nich odpisu 1 % podatku na rzecz Stowarzyszenia, Dzięki tym działaniom mogliśmy wspomóc statutowe cele w postaci dofinansowania czynności polegających na przygotowaniu lokalu użytkowego w suterenach nowobudowanego kościoła w parafii „Chrystusa Króla” w Przeworsku z przeznaczeniem na działalność Stowarzyszenia, chóru „Gloria” oraz zespołów diakonii muzycznej działających przy parafii – w kwocie 11 tys. zł. Wsparcie w kwocie 2 tys. uzyskała również diakonia muzyczna działająca przy parafii Chrystusa Króla.
Wiele pracy, czasu i wysiłku kosztowało nas w tym roku przygotowanie i umieszczenie w bazie danych Ministerstwa Pracy i Płacy sprawozdania merytorycznego i finansowego. Jest to ustawowy obowiązek, niewykonanie którego skutkuje pozbawieniem możliwości korzystania z 1 % odpisu podatku na rzecz stowarzyszenia. Po wielodniowych wysiłkach ta sztuka nam się udała. W tym miejscu należy przypomnieć , że również roczne sprawozdania merytoryczne i finansowe zostały sporządzone i w terminie przesłane do Sądu Rejonowego w Rzeszowie oraz do Urzędu Skarbowego w Przeworsku.
Na prośbę Rady Powiatu Przeworskiego Zarząd pozytywnie zaopiniował projekt uchwały tejże Rady w sprawie społecznych konsultacji z organizacjami pozarządowymi różnego rodzaju przedsięwzięć na terenie miasta a następnie przyjął bez uwag „Program współpracy Powiatu Przeworskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013.
W sprawozdaniu należy się odnieść do Rocznego Planu Działania Stowarzyszenia na rok 2013. Zakładał on:
1. Utworzenie w Stowarzyszeniu Sekcji: Kulturalnej, Ekologicznej , Bezpieczeństwa Publicznego– (Zebranie wyraziło chęć udostępnienia szyldu stowarzyszenia dla grup lub sekcji o nieco odmiennych zainteresowaniach niż nasze . Wiązało by się to z koniecznością zmiany , a raczej rozbudowy statutu. Jesteśmy na to gotowi. Jednak do tej pory takiej inicjatywy ze strony innych grup społecznych nie było, a liczebność naszego stowarzyszenia jest za mała aby takie sekcje tworzyć.
2. Kontynuacja prowadzenia kroniki chóru „Gloria” przez cały 2013 r. (kronika jest nadal wspaniale na bieżąco prowadzona i stanowi materiał wyjściowy do umieszczenia informacji o naszej działalności na stronie internetowej parafii. W roku sprawozdawczym prowadzono drugi tom naszej kroniki.
3. Pozyskanie 3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia oraz 1 członka wspierającego (pozyskano 2 członków zwyczajnych)
4. Włączenie się w czynności organizacyjne koncertu kolęd w Parafii Chrystusa Króla, jak również koncertu podczas Parafiady oraz imprezy chrytatywnej-(zadanie zostało w pełni wykonane: członkowie naszego Stowarzyszenia czynnie brali udział w organizacji w/w imprez : chór „Gloria” wystąpił w wieczorze kolęd w parafii Chrystusa Króla, po raz siódmy kolędował również dla chorych w szpitalu rejonowym w Przeworsku.
Zarząd zwracał się pisemnie do dyrektora MOK oraz dyrekcji szkół o udostępnienie zespołów wokalno – tanecznych do uświetnienia dwóch parafiad organizowanych w maju i wrześniu, a potem składał pisemne podziękowania za te występy)
5. Zorganizowanie 6 występów chóru „Gloria” poza Przeworskiem(zorganizowano 6 występów w takich miejscowościach jak: Próchnik, Hawłowice, Golcowa, Różanka, Husów , Sanok) .
6.Zorganizowanie wyjazdu dla członków chóru ” oraz członków diakonii muzycznej Gloria” na koncert muzyczny –(mimo kilku propozycji koncertów ze strony Zarządu – nie było chętnych do skorzystania)
7. Zorganizowanie wyprawy ekologicznej dla mieszkańców osiedli Misiągiewicza , Krasickiego i Benbenka – „w poszukiwaniu ekolandii” ,( z uwagi na organizację jubileuszu 10 – lecia chóru parafialnego „Gloria” i związane z tym koszty wyprawy ekologicznej w roku 2013 nie organizowano ).
8. Zorganizowanie jubileuszu 10 – lecia chóru „Gloria”. –(jubileusz został zorganizowany w dniu 8 września i miał miejsce podczas koncelebrowanej mszy św. z udziałem ks. dziekana dekanatu Zarzecze oraz zaproszonych chórów z Białobrzeg i Markowej).
9.Przygotowanie ulotek zachęcających osoby fizyczne i podmioty gospodarcze do dokonywania odpisu 1 % należnego podatku na rzecz Stowarzyszenia kulturalnego „Gloria” w Przeworsku z rozliczeń za rok 2012 -( dodrukowano 2 tys. ulotek)
Stowarzyszenie w miesiącach luty , marzec i kwiecień – dwa razy w tygodniu organizowało pomoc w wypełnianiu zeznań podatkowych „Pit” dla osób potrzebujących takiej pomocy. Po wypełnieniu formularzy i podpisaniu przekazywaliśmy zeznania podatkowe do Urzędu Skarbowego.
Mieszkańcy naszych osiedli poprzez Stowarzyszenie otrzymali również zaproszenie do udziału w XXV i XXVI Powiatowym Rajdzie Rowerowym „Szlakiem Leżajskich Organów” i „Szlakiem Drogi Włoskiej – Via Italiana”, które odbyły się 25 maja i 21 września 2013 r.. Z zaproszenia skorzystało odpowiednio 24 i 17 osób i wzięło udział w tych plenerowych imprezach.
W sprawozdaniu należy się odnieść również do realizacji wniosków wysnutych z dyskusji VII Walnego Zebrania:
– Zebranie jednogłośnie wyraziło wolę wspierania finansowego inicjatywy pozyskania pomieszczeń na statutową działalność Stowarzyszenia jak również chóru „Gloria” oraz zespołów diakonii muzycznej w nowo budowanych obiektach przy parafii na ul. Misiągiewicza. W tym celu należało sporządzić odpowiedni aneks do porozumienia (aneks dotyczący wsparcia tej inicjatywy został zawarty i zrealizowany).
Głównym celem powołania Stowarzyszenia jest wspieranie chóru „Gloria”. Na ile nas stać robimy to. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy podjęli i kontynuują wieloletni trud pracy w zespole, poświęcają czas na żmudne próby i z ochotą nie żałując swoich gardeł śpiewają na chwałę Bożą i jeśli jest taka potrzeba. Jest w tym również wielka przyjemność. Z uwagi na powrót z urlopu chorobowego naszej dyrygentki Grażyny ta działalność w roku sprawozdawczym wróciła znowu do normy. Należą się więc słowa uznania wszystkim , którzy nie zrezygnowali z kontynuacji naszych planów, wyrażali chęć pracy i śpiewu.
Chór w roku 2013 brał udział w 26 imprezach i uroczystościach na terenie miasta i poza nim:
5 stycznia 2013 r. – Do betlejemu pełni radości
Pod takim hasłem nasz zespół „Gloria” tradycyjnie uczestniczył we wspólnej modlitwie kolędowej z hospitalizowanymi w szpitalu w Przeworsku.
13 stycznia 2013 r. – Spotkanie opłatkowe dorosłych
W lokalu „Gemar” w spotkaniu uczestniczyły osoby zaangażowane w życie parafii wraz z małżonkami. Chór zapewnił wcześniej oprawę mszy św. a potem razem ze wspólnotą parafialną prowadził śpiew kolęd.
20 stycznia 2013 r. – XII Wieczór kolęd z udziałem naszego chóru „Gloria”
27 stycznia 2013 r. – VI Koncert Charytatywny w MOK na rzecz budowy kościoła Chrystusa Króla
9 marca 2013 r. – Chór „Gloria” uczestniczył w dniu skupienia i warsztatach chóralnych w Ośrodku Kultury i Formacji Chrześcijańskiej w Jarosławiu
Marzec 2013 r. – Wielkanoc . Przeżywając tajemnice Tridum Paschalnego i Zmartwychwstania „Gloria „ wytrwale służył Bogu pieśnią chóralną
7 kwietnia 2013 r. – Niedziela Miłosierdzia Bożego
Chór „Gloria” zadbał o piękno liturgii uświetniając ją śpiewem
25 maja 2013 r. – XXV Powiatowy Rajd Rowerowy „Szlakiem Leżajskich Organów”
25-27 maja 2013 r. –w rowerowej pielgrzymce do Piekar Śląskich
Nasz Kolega Kaziu Dziedzic uczestniczył w pielgrzymce rowerowej do sanktuarium w Piekarach Śląskich.
26 maja 2013 r. – Członkowie chóru „Gloria” współuczestniczą i pomagają w organizacji XI Festynu Parafialnego
30 maja i 2 czerwca 2013 r. – uczestnictwo chóru „Gloria” w procesjach Bożego Ciała w mieście i naszej parafii.
16 czerwca 2013 r. – kwesta w Husowie
24 czerwca 2012 r. –imieniny ks. Proboszcza Jana Miazgi
W dzień imienin ks. Jana. Mszę św. celebrował sam jubilat a chór nadał jej uroczysty charakter.
29.06.2013 r. – imieniny ks. Piotra Czarneckiego
30 czerwca 2013 r. – kwesta w Pruchniku i Hawłowicach
28 lipca – 2 sierpnia XII Powiatowa Pielgrzymka Rowerowa na Jasną Górę
Wśród 90 pielgrzymów znaleźli się również członkowie naszego chóru ”Gloria”. Zawieźli do naszej Jasnogórskiej Pani również intencje , o które prosili chórzyści.
11 sierpnia 2013 r. – kwesta w Golcowej i Różance
15 sierpnia 2013 r. – XII Pielgrzymka Rowerowa do sanktuarium W Borku Starym
8 września 2013 r. – 10 lecie chóru „Gloria”
15 września 2013 r. – Festyn Parafialny
Członkowie chóru „Gloria” wspierają i pomagają w organizacji.
21 września 2013 r. – XXIV Powiatowy Rajd Rowerowy „Szlakiem Drogi Włoskiej”
10 listopada 2013 r. – kwesta w Sanoku
20 listopada 2013 r. – uczstnictwo we Nszy św. w intencji kol. Zbyszka Zawadzkiego
22 listopada 2013 r. – Św. Cecylia
24 listopada 2013 r. – uroczystości odpustowe
11 grudnia 2013 r. – imieniny ks. Daniela
25 grudnia 2012 r. – Boże Narodzenie
Chór wykonał podczas mszy św. o godz. 9.30 dwie nowe kolędy „Nocnej chwili” i „Judzką krainę” którą z niemałym trudem przygotowaliśmy podczas wielu prób w okresie adwentu.
31 grudnia 2013 r. –
pożegnanie Starego Roku
Dziękczynny śpiew chóru na podziękowanie za dary mijającego roku
Na zakończenie pozostały mi jeszcze podziękowania dla wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób włączali się w prace Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem przygotowań do jubileuszu 10 – cio lecia chóru „Głoria”: I tak w pierwszej kolejności dziękuję ks. Proboszczowi za to ,że wystąpił z inicjatywą powołania naszej organizacji, za to , że nas stale wspiera, stwarza ciepły i serdeczny klimat, byśmy mogli się czuć jak jedna wielka rodzina.
Dziękuję zespołowi koleżanek pełniących dyżur przy wypełnianiu zeznań podatkowych Pit. Dyżury te przez wiele tygodni pełniły: Ania Chlebuś, Marysia Hałys, Dorotka Hałys, składam, również na ręce kolegi Kazia dziedzica dla osób z AK , które wspierały te działania.
Dziękuję Lucynie Pyziak V-ce prezes Zarządu, wspólnie prowadzimy i rozwiązujemy wiele spraw, zawsze mogę liczyć na zastępstwo i doradę. Lucyna prowadzi też dokumentację merytoryczną Stowarzyszenia oraz korespondencję. W wielu sprawach kontaktuje się z władzami miasta i powiatu, które przynoszą wymierne efekty.
Za zaangażowanie i dźwiganie dużej ilości obowiązków , dziękuję Marysi Hałys, księgowej Stowarzyszenia. Prowadzenie w dzisiejszych czasach dokumentacji finansowej i sprawozdawczej to duże wyzwanie. Marysia swoją profesjonalnością chroni nas byśmy nie mieli kłopotów z „fiskusem”. Często uczestniczy w posiedzeniach Zarządu i występuje z inicjatywami uchwał dotyczących finansów.
Władzia Jarosz pięknie i profesjonalnie prowadzi kronikę chóru, dokumentuje jego działalność: słowem, grafiką i fotografią. Robi to znakomicie i wkłada w kronikę serce. Zapisuje już II tom tej kroniki. Zachęcam wszystkich nie tylko do oglądania , ale również do czytania – są tam głębokie treści. Władzia pełni również funkcję Sekretarza Zarządu – dziękujemy .
Ania Chlebuś jak może , stara się pełnić powierzoną funkcję skarbnika i sporządza raporty finansowe , chociaż wiem, że nie jest jej łatwo pełnić tę funkcję „celnika” i egzekutora. Ania jest też bardzo aktywna w kontaktach z różnymi placówkami kulturalnymi, pomaga to nam w organizacji niektórych imprez. Aniu -dziękujemy.
W wielu czynnościach mogliśmy liczyć na Antka Morzywałka. Jest członkiem Zarządu i zawsze chętnie wspiera nasze poczynania. Dziękujemy uprzejmie.
Z góry dziękuję za pracę komisji rewizyjnej na czele z Dorotką Hałys. Szczególnie serdecznie dziękuję Marysi Zawadzkiej za bezinteresowne doradztwo i fachową pomoc w ocenie bilansu oraz Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej za pełnioną funkcję. Dziękuję również za pracę komisji inwentaryzacyjnej.
Na koniec dziękuję Przewodniczącemu Kaziowi Dziedzicowi za trud prowadzenia naszych walnych spotkań oraz za udział w pracach Zarządu za rozwagę i dobre słowo.
Życzmy sobie zatem , aby w 2014 roku udało się kontynuować programową działalność i zrealizować nasze wspólne zamiary.